Příběhy a fotografie kočiček z depozit
Alšova kočička ve Skořepce 5. srpna 2012, Markéta Holečková Aneb víte, že tento velký český malíř miloval kočky? Na rohu Jilské ulice a Skořepky na Starém Městě pražském upoutá na první pohled svou výraznou sgrafitovou výzdobou dům číslo popisné 527/I. Tuto novorenesanční budovu postavil v roce 1889 významný český architekt Antonín Wiehl společně s kolegou Karlem Gemperlem v místech, kde stával starý, pozdně gotický obytný objekt (zvaný Bechyňovský), poprvé zmiňovaný již v první polovině 15. století. Hlavní černobílá sgrafita podle Alšových návrhů, umístěná ve dvou polích mezi okny třetího poschodí, ve skutečné velikosti zhotovil malíř Vojtěch Bartoněk. Představují výjevy ze středověké domácnosti a symbolizují Válku (vlevo) a Mír (vpravo). V tužkovém náčrtku ještě měly podnázvy Ve službě obce a Rodinné štěstí. V prvním se loučí rytíř, odcházející do války, se svou věrnou ženou. Levicí se opírá o štít, zatímco jeho panoš už netrpělivě třímá přilbici. Druhý obraz zachycuje rytíře v míru: v domácím šatě uprostřed rodiny, píšícího u pultu své paměti, zatímco manželka přede u kolovrátku a malá dceruška si hraje s kočičkou. ![]() Kočky totiž odjakživa patřily v umělcově rodině k nejoblíbenějším domácím mazlíčkům, jak dokládají nejen paměti dcery Maryny, ale i vzpomínkové publikace jejího muže, Alšova zetě Emanuela Svobody, jenž mimo jiné napsal: „Českou kočku měl Aleš rád pro její chytrost, přítulnost a šelmovitost. Přirovnával ji vždy pro její pohyby a způsoby života k tygru. Všechny děti Alšovy vyrůstaly v přátelství s kočkou. Prvou měl Aleš již v mladé domácnosti své v Lázeňské ulici na Malé Straně. Dodavatelem koček Alšovi byl Arbes, který je choval a koťátka dával darem svým přátelům... Alšovic děti těšily se na kotě, a když došla zvěst, že si je mohou odnést, ze samé nedočkavosti již z rána spěchal Tomášek (Alšův syn, pozn. autorky) pro ně. Arbes často ještě v posteli prohlížel koťata a vybíral černého kocourka pro Alše. Ale dorostlí kocouři se doma nedrželi, a když přišlo Mikuláše, tajemně mizeli s ostatními černými kočkami v Praze, aby jejich černá kožešina strašila pražské děti v podobě čertů. A tak několik černých kocourů a koček Alšových zaplatilo svátek svého pána smrtí rukou neznámou. Když Arbes opustil chov české kočky a choval kočky angorské, vychvaloval jejich krásu a ušlechtilost, Aleš zůstal při kočce české a haněl Arbesovi líné přistěhovalce z ciziny.“ ![]() Sám Aleš však oplácel věrnost svého domácího mazlíčka stejnou mincí, jak dokládá dojemné líčení malíře Karla Špilara: „Aleš přišel ke mně kdysi po ránu a na mou otázku, jak se vyspal, překvapil mne svou odpovědí: ,Honza dostal nápad uvelebiti se v noci na lože vedle mne a já, abych ho nevyrušil nebo snad nezalehl, ležel jsem tak nepohodlně, že se teď ráno z toho cítím celý rozlámaný!“ V sousedství vinohradského bytu bydlel sochař Čeněk Vosmík, jiný Alšův přítel a umělecký kolega. A Honza byl přistižen, jak se k němu tajně plíží oknem! Aby se těmto nevítaným kočičím návštěvám jednou provždy zabránilo, na okenní římsu připevnili důkladnou lepenkovou přepážku, ozdobenou nápisem: „Honzo, vchod se zapovídá!“ Kočička si z toho „vzala ponaučení“(přesněji: závora splnila svůj účel). Ovšem mnozí z nezasvěcených návštěvníků a četných obdivovatelů mistra Alše žasli nad prapodivným zákazem vstupu ve výši třetího patra! Honza dokázal být i neobyčejně společenský: „Za návštěvy, byla-li některá židle u stolu volná, zasedal na ni a otáčel hlavou směrem k tomu, kdo právě hovořil. Choval se jako dobře vychovaný hostitel. Když jsme si opatřili novou visací petrolejovou lampu, Honza vylezl na stůl, v úžase se upřeně díval na tu nezvyklou nádheru, až si toho návštěva povšimla a zvolala: ,I bože, vy máte novou lampu!‘ Honza pak, uspokojen, že se mu to povedlo, odešel spát. I ve spánku byl neodolatelný, Ležel na pokrývce a z tlamičky mu visel jako malému čertíkovi jen červený jazýček. Když pocítil, že ho pozorujeme, natáhl všechny čtyři packy a předními si mazlivě křížem přikryl hlavičku.“ Honza později velmi těžce nesl smrt svého pána a u jeho lože pak dlouho vysedával a nedal se uchlácholit ani laskáním pozůstalých. Alšův zeť Emanuel Svoboda líčí, jak si jednou v pokoji nasadil na hlavu tchánovu typickou červenou čepičku, kterou rád nosíval – a ubohé zvířátko se k němu tryskem přihnalo z kuchyně v domnění, že jeho milovaný pán se přece jen vrátil! Když Honza poznal svůj omyl, zklamaně se zas odplížil do tmavého kouta a zdeptaně se tam schoulil. Nejmilovanější kočička velkého malíře přežila o pouhé tři roky (nutno však dodat, že u Alšů strávila plných patnáct let, což je pro domácího mazlíčka pěkný věk!). „Chřadl a v novém bytě smíchovském jednou časně z rána v srpnu 1916 zmíral v Mánesově lenošce,“ zaznamenal Emanuel Svoboda. „Pohladila jej paní Alšová a polaskala slovy: ,Viď, Honzíčku, tobě je zle.‘ Obrátil na ni své smutné oči, a když odešla, slezl s lenošky a po zvířecím způsobu zhynul na zemi. Uložen byl s poctou v krabici zasypané letními květy, na níž napsáno: ,Náš malinkej Honzíček.‘ ![]() |